הסיפור המלא
חלום היופי שהפך לסיוט יומיומי
ח.ל., אישה שסבלה מאכזבות רבות בטיפולי שיניים בעבר, החליטה הפעם לא להתפשר. לאחר שנים של טיפולים לא מוצלחים וכישלונות דנטליים חוזרים, בחרה ח.ל. לפנות למומחה בעל שם בתחום שיקום הפה, בתקווה שהפעם תזכה לטיפול ברמה הגבוהה ביותר.
הבחירה לפנות למומחה הייתה כרוכה בעלות גבוהה במיוחד – מעל 100,000 ₪, סכום המשקף את הציפיות הגבוהות ואת המומחיות המקצועית שאמורה הייתה להתלוות לטיפול. ח.ל. הייתה מוכנה להשקיע סכום משמעותי זה מתוך אמונה כי הפעם תזכה לשיקום איכותי ומקצועי של פיה.
כשלון מקצועי בעל השלכות כואבות
למרבה האכזבה, התברר כי גם הפעם – ולמרות העלות הגבוהה והמוניטין המקצועי של הרופא – רמת העבודה שבוצעה הייתה נמוכה ביותר. מה שהחל כתקווה לפה משוקם ומתפקד, הפך במהרה לסיוט יומיומי:
- הכתרים שהותקנו החלו להיסדק תוך זמן קצר מסיום הטיפול
- בין הכתרים לשתלים נוצרו מרווחים שאפשרו חדירת מזון, מצב המהווה כשל טכני וקליני משמעותי
- מצב זה הוביל לדלקות מתמשכות בחלל הפה
- ח.ל. סבלה מחוסר יכולת לשמור על היגיינת פה ראויה, למרות מאמציה
במקום שיפור באיכות החיים, שהוא המטרה העיקרית של טיפולי שיקום פה, מצאה את עצמה ח.ל. במצב גרוע יותר מזה שהיה טרם הטיפול, ועם תחושת השפלה והונאה נוכח ההשקעה הכספית האדירה.
האתגר המשפטי: כשמומחים מתקשים להעיד נגד עמיתיהם
אחד האתגרים המשמעותיים בתביעות רשלנות רפואית בתחום רפואת השיניים, ובפרט בתחום שיקום הפה, הוא הקושי באיתור מומחים המוכנים להעיד נגד עמיתיהם למקצוע. תופעה זו, המכונה לעיתים "קשר השתיקה", מקשה מאוד על ניהול תביעות מסוג זה ועל השגת פיצוי ראוי למטופלים שנפגעו.
"הקושי באיתור מומחה רפואי שיסכים לכתוב חוות דעת נגד רופא שיניים אחר, במיוחד כשמדובר במומחה לשיקום הפה, הוא אחד האתגרים המשמעותיים בתיק מסוג זה," מסביר עו"ד חזי רובין, שייצג את ח.ל. "קהילת המומחים בתחום זה קטנה יחסית, ורבים חוששים מהשלכות מקצועיות אם יעידו נגד עמיתיהם."
למרות מכשול זה, הצליח משרדנו לאתר מומחה מוביל בתחום שיקום הפה, אשר לאחר בחינה מעמיקה של המקרה, הסכים לכתוב חוות דעת מקצועית המפרטת את הליקויים בטיפול שניתן לח.ל. חוות הדעת הייתה נחרצת והצביעה על כשלים מקצועיים ברורים בעבודת השיקום שבוצעה.
הישג משפטי וצדק לנפגעת
עם קבלת חוות הדעת המקצועית, הוגשה תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופא המומחה שביצע את הטיפול הכושל. יתרונה של חוות הדעת המקצועית והמנומקת היטב ניכר מיד, כאשר לאחר הגשת התביעה התנהל משא ומתן זריז בין הצדדים.
במסגרת המשא ומתן, הצליח משרדנו להשיג עבור ח.ל. פיצוי מכובד בסך 200,000 ₪ – פי שניים מהסכום ששילמה עבור הטיפול המקורי. פיצוי זה נועד לכסות הן את העלויות של הטיפול הכושל, הן את העלויות של הטיפול המתקן שתצטרך לעבור, והן פיצוי על הסבל והכאב שחוותה.
מסקנות ולקחים
מקרה זה ממחיש מספר עקרונות חשובים:
- מחיר גבוה ומוניטין אינם ערובה לטיפול איכותי – גם טיפולים יקרים על ידי "מומחים" עלולים להיכשל אם אינם מבוצעים ברמה המקצועית הנדרשת
- חשיבות ההתייעצות וקבלת חוות דעת נוספת – פנייה לחוות דעת נוספת לאחר טיפול כושל היא קריטית, במיוחד בתחומים בהם התוצאות ניתנות להערכה אובייקטיבית
- אל תוותרו על זכויותיכם – למרות הקשיים באיתור מומחים שיעידו נגד עמיתיהם, אפשר להצליח בתביעות רשלנות רפואית בתחום רפואת השיניים
- התיעוד חיוני – תיעוד של הטיפול, התלונות, והתוצאות הבלתי מספקות מהווה בסיס חשוב לתביעה עתידית
"מעבר להישג הכספי, יש בפיצוי זה הכרה בסבל שנגרם למטופלת ובאחריות המקצועית שלא מולאה כראוי," מסכם עו"ד רובין. "אנו מקווים שמקרים כאלה יובילו להעלאת רף האחריות המקצועית בקרב רופאי שיניים, ובמיוחד בקרב מומחים הגובים תעריפים גבוהים במיוחד."
המסר העיקרי העולה מתיק זה הוא שגם בתחומים בהם קיים קושי אינהרנטי באיתור מומחים שיעידו על רשלנות, אפשר להשיג צדק למטופלים שנפגעו – באמצעות התמדה, מקצועיות משפטית, ונחישות בחיפוש אחר האמת המקצועית.